Vanliga frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna om vår tjänst.

 

Här hittar vanliga frågor och svar om Tiptapp. Undrar du något som vi inte tar upp är du alltid välkommen att maila oss på  hej@tiptapp.se.

Vi släpper nya versioner av appen så ofta vi bara kan så att du ska få tillgång till ny spännande funktionalitet och en bättre upplevelse av Tiptapp. Så se till att ha koll på att du alltid har den senaste versionen av appen så du inte missar något nytt.

Hur registrerar jag mig och skapar ett konto?

Första gången du startar appen så får du möjligheten att registrera dig direkt. Det gör du snabbt och enkelt genom att ange ditt förnamn, efternam samt ditt telefonnummer. I nästa steg får du ett sms från Tiptapp med en 4-siffrig kod som du anger i appen. That's it. Skulle du hellre vilja registrera dig vid ett senare tillfälle så gör du det under “Skapa konto” i menyn högst upp till vänster i appen eller som ett sista steg när du lägger upp en annons eller skickar en förfrågan om att genomföra en hämtning.

Kostar det något att använda Tiptapp?

Tiptapp är gratis att ladda ned och du lägger upp annonser helt kostnadsfritt. Väljer du att tiptappa bort något du behöver bli av med så betalar du endast en summa som du själv bestämmer. Betalningen skickas sedan när du själv bekräftar att du är nöjd med den hjälp du fått.

Vad innebär det att “tiptappa bort" något?

Att tiptappa bort något betyder att du betalar en slant för att få hjälp med en hämtning av saker du behöver bli av med men som du själv inte har tid eller möjlighet att ta hand om. Det handlar typiskt om sånt som ska sorteras och slängas på en återvinningscentral eller återvinningsstation.

Även saker som har ett secondhand-värde och som kan återanvändas av någon annan kan du välja att tiptappa bort om du prioriterar en snabb hämtning.

Hur lägger jag upp en "tiptappa bort”-annons?

Klicka på “+”-tecknet nere till höger i appen och välj att “Tiptappa bort saker”. Sedan är det bara att följa stegen för att lägga upp en kostnadsfri annons. Har du inte registrerat ett användarkonto och ett betalkort redan så får du göra det som ett sista steg innan din annons publiceras.

Visas mitt namn, adress och kontaktinformation för alla när jag lägger upp en annons?

Nej då. Du kan vara lugn. När du lägger upp en annons så syns endast ditt förnamn och din ort för de som tittar på din annons din kontaktinformation är också dold. Det är endast den du väljer som hämtare som får tillgång till ditt fullständiga namn och exakta adress. Det är också bara den du väljer som kan kontakta dig.

Jag har lagt upp en “tiptappa bort”-annons, vad händer nu?

Du kommer nu få förfrågningar från andra tiptappare som har tid, möjlighet och plats över i bil och släp och som vill hjälpa dig att hämta det du vill bli av med. Du får också förslag på tider för när hämtning kan ske. Du väljer hämtare utifrån betyg, antal genomförda hämtningar och en tid som passar dig. I de flesta fall kommer du kunna ställa ut det du vill få hämtat och få hjälp utan att du själv är på plats. När hämtning är genomförd markerar hämtaren det i appen och du får en notis där du ombeds att bekräfta att hämtningen är genomförd. Det gör du genom att trycka på knappen “Bekräfta och betala”. Då skickas också din betalning. Är du inte hemma när hämtningen genomförs så väntar du med att bekräfta hämtningen tills du har möjlighet. Därefter får du betygsätta den hämtare som hjälpt dig genom att ange hur nöjd du är. Den hämtande användaren betygsätter också dig som annonsör efter det att hämtningen är klar.

Något speciellt jag bör tänka på jag lägger upp en "tiptappa bort”-annons?

Tänk på att ta så tydliga bilder som det bara går av det du behöver bli av med. Du kan ta upp till fyra bilder per annons, utnyttja gärna den möjligheten. Ju tydligare du beskriver det som ska hämtas desto enklare kommer hämtningen kunna genomföras. När du skapar din annons så anger du också en placering för vart vart på adressen det som ska hämtas ställs. Om det som ska hämtas inte redan står på din valda placering när du skapar din annons så se till att sakerna finns på plats vid tidpunkten för hämtningen. Bor du i lägenhet och väljer motsvarande placeringsalternativ så ange portkod och våningsplan samt om det finns hiss som kan användas för hämtningen. Portkoden visas endast för den person som du väljer som hämtare.

Under Övrig info är det viktigt att du är så tydlig det bara går med mått, vikt och antal av det som ska hämtas samt om det är några specifika instruktioner som en hämtare behöver ta del av för att hämtningen ska kunna genomföras på bästa möjliga sätt.

Observera också att du som annonsör är ansvarig att försäkra att det som ska hämtas inte på något sätt är hälsovådligt och skadligt för en annan person. Du bekräftar detta genom att markera checkboxen i sista steget innan din annons publiceras.

Jag har lagt upp en annons redan men har hittat mer saker som jag vill ha hämtade. Hur gör jag?

Det är inte tillåtet att lägga till saker till en utannonserad hämtning om du har fått förfrågningar om hämtning. Lägg då istället till en till annons med en ersättning som du tycker är skälig för tillägget och välj samma hämtare som du valde till den första annonsen när denne skickar sin förfrågan (vilket du också kan påminna om via kontaktlänken på hämtarens profilsida). Har du ännu inte fått en förfrågan om hämtning så kan du lägga till en bild eller byta bild i din annons för att visa helheten av det som nu ska hämtas. Du kan också ändra titel och beskrivning så att informationen överensstämmer med det som ska hämtas. Glöm inte heller att korrigera ersättning så att den täcker det du lagt till.

Hur betalar jag när jag fått hjälp med en "tiptappa bort"-hämtning?

Den summa som du valt att betala för hjälp med din hämtning reserveras på ditt registrerade betalkort när du väljer en hämtare. När du är nöjd med den hjälp du fått så betalar du enkelt med en knapptryckning i appen och pengarna skickas till din valda hämtare. Du behöver alltså inte använda Swish eller kontanter för att betala hämtaren. Dessutom behöver du inte vara på plats då hämtningen sker utan du kan bekräfta och betala hämtningen vid det tillfälle du har möjlighet att bekräfta att du fått den hjälp du frågat efter.

Du behöver bara registrera ditt betalkort en gång.

Hur lagras mina betalkortsuppgifter?

Alla betalkortsuppgifter sparas säkert och krypterat hos Tiptapps samarbetspartner för betalningar, Stripe. Stripe är PCI certifierade, vilket betyder att de följer en standardiserad utvärderings- och rapporteringsprocess för alla som hanterar, samlar in, lagrar och överför betalkortsinformation. Visa, Mastercard och American Express stödjer alla detta arbetssätt.

Jag vill hämta något i en “tiptappa bort”-annons, hur gör jag?

Det gör du genom att trycka Hämta i annons och ange en tid inom de närmsta 24 timmarna för när du kan genomföra hämtningen. Du kan ange flera tider. Notera dock att det är viktigt att du verkligen kan genomföra hämtningen inom de tider du anger. Blir du vald som hämtare och sedan avbryter så kan ditt betyg komma att påverkas negativt vilket leder till att du får det svårare att bli vald som hämtare.

Första gången du skickar en förfrågan om hämtning så måste du registrera ett användarkonto om du inte redan har gjort det samt ange uppgifter för det bankkonto du vill kunna ta emot betalningar på.

Hur får jag betalt?

Din betalning skickas till det bankkonto du har registrerat i Tiptapp. Du ska alltså inte ta emot betalningar kontant eller via Swish från annonsören. Du registrerar ditt bankkonto som ett första steg när du skickar din första förfrågan om att genomföra en hämtning, alternativt under "Mitt konto" i menyn högst upp till höger i appen. Du kan registrera ett bankkonto genom att ange clearingnummer och bankkontonummer eller genom att ange IBAN-nummer för det konto du vill kunna ta emot betalningar på. För närvarande accepteras endast svenska bankkonton för utbetalningar. För att utbetalningar ska fungera så måste du ange dina folkbokförda uppgifter för namn och adress. Innan din första utbetalning kan skickas till dig så måste du visa att du lämnar av det du hämtat på en återvinningscentral. Det gör du genom att från den aktuella annonsen ta en bild med Tiptapp-appen som tydligt visar att det du hämtat återvinns. Till bilden sparas koordinaterna för den position som bilden togs på samt tiden för när detta skedde. Du skickar sedan bilden till Tiptapp genom att trycka på knappen "Skicka till Tiptapp".

Läs mer om IBAN och hur du tar reda på ditt IBAN-nummer här.

Läs mer om betalningar och utbetalningar här.

Hur avbryter jag en hämtning?

Som annonsör kan du avbryta en hämtning när den tid du som du har valt din hämtare på har passerat. Hämtaren informeras om detta och din annons öppnas upp så att du kan få hjälp av någon annan.

Som hämtare kan du avbryta en hämtning om du får oväntat förhinder. Du får också en fråga om varför hämtningen avbryts. Oskäliga anledningar till att du avbryter kommer påverka ditt betyg i Tiptapp negativt vilket leder till att det kommer bli svårare för dig att bli vald som hämtare i framtiden.

Hur visar jag att jag tar hand om det som ska återvinnas på ett korrekt sätt?

Du visar att du återvinner det du hämtat genom att ta en bild med Tiptapp-appen på platsen där du återvinner. Bilden ska tydligt visa att du befinner dig på en plats där hantering kan ske på ett korrekt sätt - en återvinningscentral eller återvinningsstation. Du kommer åt funktionen att visa att du återvinner genom den annons som du ska återvinna genom att trycka på knappen "Påbörja återvinning". Till bilden sparas som ett kvitto koordinaterna för positionen där bilden tas samt en tidsstämpel för när bilden tas. Du kan visa att du återvinner flera hämtningar samtidigt. Även de annonser som endast delvis innehåller sådant som ska återvinnas ska redovisas med denna funktion. Din betalning skickas till dig efter det att du visat att du återvunnit det du hämtat.

Hur fungerar betygsättningen i Tiptapp?

När en hämtning är genomförd så betygsätter hämtaren och annonsören varandra genom att markera hur nöjd man är med hämtningen. Som hämtare kommer du bli vald fler gånger ju högre betyg du har. Som annonsör kommer du få fler förfrågningar om hämtning om du har ett högt betyg.

Hur redovisar jag utbetalningar jag får genom Tiptapp?

Användare ansvarar själva för eventuella skattekonsekvenser som kan uppkomma i och med användande av Tiptapp. För vidare information om frågor relaterade till skatt så hänvisar Tiptapp till Skatteverkets hemsida.

Hur avslutar jag mitt konto i Tiptapp?

Skicka ett epost-meddelande till support@tiptapp.se med namnet som användes för att skapa kontot och skriv ”avsluta” i ämnesraden så hjälper vi dig.